Wednesday, March 16, 2016

Mereka Hilang

Bismillah.

Siang tadi saya menghantar anak untuk menyertai program di salah sebuah playschool. Tak sangka di situ akan terjumpa kawan rapat zaman uia dan juga kisas. 2 jam lebih berlalu dengan sangat pantas kerana terlalu banyak perkara yang kami bualkan sementara menunggu anak-anak selesai berprogram.


Majdiyya & Abqori

Saya meninggalkan playschool tersebut dengan perasaan yang agak terkilan dan sedih dan hampir tidak mahu percaya. Bercerita tentang nasib sahabat-sahabat kami yang suatu masa dahulu memang rapat dan kerap ke sana sini bersama.

Cerita sedih, cerita yang tidak tahu apa khabarnya, cerita yang memilukan dan akhirnya menyesakkan dada kerana tidak mampu membantu, Allahu akbar, hebatnya ujian orang lain jika hendak dibandingkan dengan diri ini.

Kebanyakan teman-teman yang entah di mana sekarang itu, tidak dapat dihubungi kerana mereka seolah-olah sengaja menjauhi kami. Tidak nampak bayang di FB, apatah lagi di whatsApp atau social media yang lain. Ada apa sebenarnya yang berlaku sehingga mereka lebih selesa tidak dihubungi oleh rakan-rakan.

Paling terkilan kerana mereka itu adalah kawan baik kita, yang pernah belajar bersama, siang malam diluangkan masa bersama, pernah menangis ketawa bersama, dan kini semua itu seolah-olah itu tidak pernah berlaku gara-gara hilangnya jejak juga hubungan di antara kami.

Ya Allah andai ada cara untuk aku bantu mereka, Kau tunjukkanlah. Andai aku sememangnya tidak ada daya apa pun untuk meringankan beban mereka, hanya padaMu lah aku menyandarkan harapan dan doa. Moga-moga teman-teman yang aku kasihi itu sentiasa bahagia dan mampu membesarkan anak-anak mereka dalam suasana yang tenang dan sakinah. Jagalah mereka dari segala kejahatan Ya Rabb...

Sungguh, hati ini masih terkilan.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...