Friday, December 30, 2016

Bercerita Tentang Mimpi

Bismillah.

Anda pernah mimpi indah yang anda rasa anda takkan lupa sampai bila-bila? Yang anda sangat ingat tentangnya lepas anda bangun dari tidur. Kebiasaannya, kita akan lupa apa yang kita lihat dalam mimpi, tapi ada juga sesetengah mimpi yang sangat segar dalam ingatan sehingga bertahun-tahun.

Masa saya kecil, Ma (ibu saya) pernah cerita tentang satu mimpi yang dia amat ingat dan beri kebahagiaan pada hatinya setiap kali terkenangkannya. Bukan sekali Ma bercerita tentang mimpi itu akan tetapi berkali-kali. Dulu saya tak berapa mampu hargainya kerana saya masih kecil, dan bagi saya, ia hanya mimpi dan mungkin tiada apa yang istimewa tentangnya. Mimpi Ma yang satu itu sangat indah, sangat menenangkan kalau anda cuba bayangkannya. ;) Kata Ma, dalam mimpi tu, Ma berada di satu padang lapang yang sangat hijau, dan dalam mimpi itu, Ma naik daun terbang. Daun besar yang bawa Ma ke seluruh padang yang hanya Tuhan tahu betapa indah ia kelihatan di mata Ma. Saya tak tahu apa tafsirannya, tapi cukuplah jika ia mampu membahagiakan Ma setiap kali bercerita tentangnya. <3

Mungkinkah padang hijau begini yang ada dalam mimpi Ma?

Dan baru-baru ini, saya pula didatangi satu mimpi yang amat saya ingat setiap inci dan apa yang berlaku di dalamnya. Dalam mimpi tersebut, saya sudah berpindah di rumah baru, yang berhampiran dengan Jambatan Pulau Pinang yang kedua (memang agak pelik). Dan rumah tersebut ialah kondominium yang di luar tingkapnya adalah air terjun kecil buatan manusia. MashaAllah saya tak mampu berhenti tersenyum setiap kali teringat suasana yang indah dalam mimpi tersebut.

Rumah kami dalam mimpi tu bukanlah besar atau mewah, tapi bagi saya ia cukup indah, segalanya putih, dan sedikit hiasan bunga berwarna merah jambu, seperti English Style. Walaupun di Malaysia, tetapi atmosfera nya seolah-olah di satu tempat di luar Malaysia. Dan dalam mimpi itu juga, tak ramai yang tahu bahawa saya sekeluarga telah berpindah ke sana. Tapi kami ada adakan house warming buat sahabat terdekat. 

Putih yang menenangkan. :)


Saya pun tak tahu apa makna mimpi tersebut, tapi saya seolah-olah merasakan bahawa ia adalah satu permulaan baru yang bahagia buat saya sekeluarga. Boleh jadi ia tiada apa-apa makna dan sekadar mimpi, tapi tak salah kan andai saya berharap mimpi tersebut akan jadi kenyataan suatu hari nanti? <3 

Waterfall dalam mimpi tu bukan macam ni, dan tak jumpa pun kalau google. Sebab ia cuma wujud dalam mimpi saya. :)

Okaylah, tepat jam 1am. Saya undur diri dulu. Tadi hati sangat memaksa untuk saya menulis sesuatu di blog ini, sebab tu saya coretkan juga sesuatu di sini sebelum tidur. Selamat malam. Mimpi indah! :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...