Thursday, December 15, 2016

Dia; At Thahirah


Bangga rasanya mempunyai ibu sehebat Saidatina Khadijah RA, mashaAllah. Betapa kuat semangatnya, betapa berani dia melibatkan diri dalam bidang yang ketika itu hanya didominasi oleh orang lelaki.


Khadijah RA bukan peniaga yang biasa-biasa, dia adalah peniaga yang sangat berjaya. Wanita hartawan yang amat menjaga kemuliaan dirinya (sehingga dikenali sebagai at Thahirah) dan banyak membantu golongan yang memerlukan.



Khadijah RA ibu kita, maka seharusnya kita mengikuti jejak langkahnya. Tidak semestinya kita turut menjadi ahli perniagaan sepertinya, akan tetapi alangkah bagus jika kita berjaya meminjam semangat darinya. Tidak gentar menjadi golongan minoriti dan tidak leka dalam berbakti kepada insan lain. 



Ada sebab kenapa Allah memilihnya sebagai ibu kita, juga sebagai isteri pertama Rasulullah sollallahu alaihi wasallam. Bukan saja-saja takdir dilakar sedemikian, namun ia adalah sebagai suri tauladan, sebagai contoh insan hebat sepanjang zaman, Allahuakbar. Masih mahukah kita untuk terus berpaling dari menjejak langkah ibu kita yang hebat ini? ❤

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...