Friday, December 9, 2016

Persaingan Brand Fesyen Muslimah

Bismillah.

Jam menunjukkan angka 4:48am dan saya di sini masih berjaga. Waktu sebegini sebenarnya yang amat saya nantikan, sebagai me-time session. Kalau tanya saya, apa yang biasa buat pada me-time, jawapannya; update blog, study tentang bisnes, atau baca buku. Dan malam ini, nak tahu aktiviti yang mana yang saya pilih? Jawapannya; study tentang bisnes.

Suami saya selalu kata, dalam dunia ni sebenarnya semua perkara dah diberitahu caranya, samada kita mahu cari serta amalkannya atau tidak. Nak berjaya dalam apa sahaja bidang, semua tips dah ada. Contoh-contoh orang yang berjaya dalam setiap bidang juga dah ada. Tiada yang rahsia. Cuma samada kita memilih cara yang tepat untuk diikuti atau tidak. Tak perlu lama tertanya yang mana tips yang tepat, ikut sahaja cara orang yang sudah berjaya, inshaAllah kita juga akan berjaya. Kerana jalan yang dilaluinya dalam menuju kejayaan itu sudah terbukti membuahkan hasil. Usah terlalu lama berfikir samada tips itu ini akan menjadi atau tidak, tapi perlu SEGERA BERTINDAK! Dalam bisnes, kita tak perlu tunggu kita tahu semua perkara baru mahu bertindak, tapi yang penting adalah bertindak pantas bagi setiap perkara yang kita mahu lakukan, berbekalkan ilmu yang ada.


Gambar Hiasan

Kerana itu, saya cuba stay up beberapa jam malam ini semata-mata untuk belajar dari brand-brand besar. Saya cari apa strategi-strategi mereka dan ternyata, dari hasil pencarian saya, El Sajida perlukan banyak pembaharuan serta peningkatan. Ada banyak kesilapan yang dilakukan sebelum ini, akan tetapi tak mengapa. Kerana dari kesilapan itu, terlalu banyak pengalaman berharga yang kami pelajari dan yang paling penting, kami tidak akan mengulangi lagi kesilapan tersebut. Kami percaya bahawa setiap fasa yang kami lalui selama ini, tiada satu pun yang sia-sia. Kerana kami yakin bahawa Tuhan tidak pernah meletakkan kami di sesuatu tempat tanpa sebarang hikmah. Sepanjang perjalanan ini, terlalu banyak mutiara berharga yang telah kami kutip.

Saya akui, akhir-akhir ini saya agak merasa down tentang El Sajida. Bukan apa, down apabila memikirkan betapa makin hebat persaingan dalam bidang fesyen muslimah. Dan juga agak termenung juga memikirkan bagaimana El Sajida mahu bersaing dengan model-model cantik dari brand lain, serta bagaimana untuk kami melebarkan sayap dengan meneruskan konsep kami yang menutup wajah model? Wajah model memang memainkan peranan penting dalam memasarkan sesuatu produk, terutamanya untuk pelanggan mengenali dan 'ingat' brand kita. Jadi bagaimana dengan brand yang tiada wajah model untuk 'diingati' oleh pelanggan?

Contoh model El Sajida. :)

InshaAllah saya dah jumpa caranya. Dan El Sajida kini dalam proses untuk membaiki apa yang kurang selama ini. Saya yakin, Tuhan pasti akan tunjukkan jalannya dan pasti bantu memudahkan urusan. <3 Tapi dalam masa yang sama, kami juga harus banyak lagi menuntut ilmu bisnes serta 'pulun' untuk terus beri yang terbaik untuk pelanggan.

MashaAllah betapa perjalanan ini bukan mudah, tapi saya pegang pada kata-kata bahawa orang yang hebat, akan diuji dengan hebat.

Okaylah, saya nak berehat seketika sebelum masuk hari baru. :) Kalau nak tengok lagi apa kelainan model kami dengan model brand lain, click www.elsajida.com.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...